Ontzwangeren

Tips om zwangerschapskilo’s kwijt te raken

Eindelijk is je baby er en je bent dolgelukkig! 🙂 Maar na een tijdje wil je toch ook wel erg graag terug naar een gezond lichaam. Weg met die overgebleven zwangerschapskilo’s! In dit artikel deel ik een aantal praktische tips met je.

Begin niet te snel weer met afvallen en sporten. Luister naar je eigen lichaam, iedere vrouw is anders. Een bevalling is een enorme aanslag op je lichaam dus het kost tijd om daar weer van te herstellen. Want ook bij het ontzwangeren van je lichaam kan het een en ander aan klachten om de hoek komen kijken. Voel je je weer goed genoeg? Dan kun je langzaam beginnen om de overgebleven kilo’s kwijt te raken. Hieronder deel ik een aantal tips met je:

1. Bekijk wat haalbaar is voor jezelf. Met een baby heb je nu eenmaal minder tijd, dus ook voor de sportschool. Zorg ervoor dat het je geen stress oplevert.

2. Geef borstvoeding als dit mogelijk is.

3. Geen tijd meer om naar de sportschool te gaan? Installeer een app op je telefoon of zoek een instructievideo op via Youtube. Dan kun je er ook thuis mee aan de slag terwijl je baby ligt te slapen of door je partner wordt bezig gehouden.

4. Of ga een uurtje naar buiten om te hardlopen. Dit kan op elk moment van de dag en is dus flexibel in te plannen. 🙂

Bron foto: Pixabay

5. Neem de trap in plaats van de lift. Ga ergens lopend heen of met de fiets en laat de auto staan.

6. Vervang frisdrank voor water (met een schijfje citroen) of groene thee.

7. Ontzeg je zelf niet alles, anders is het namelijk wel erg moeilijk om vol te houden. Kies één dag in de week waarop je wel mag zondigen, bijvoorbeeld op zaterdag.

8. Ga er op uit met je baby! Lekker wandelen met de kinderwagen. Een fijne wandeling door het bos of ga met kinderwagen richting het centrum en loop daar een rondje.

9. Vermijd alcohol! Of hou het bij één glas en stap daarna over op water of Spa Rood.

10. Vervang je ongezonde snacks waar je zin in had tijdens de zwangerschap voor een gezonde variant zoals bijv. komkommer of wortel.

11. Als laatste tip: ze zeggen vaak ‘9 maanden op, 9 maanden af’. Je bent 40 weken zwanger geweest dus je mag er ook zo lang over doen om weer terug in vorm te komen.


Zelf ben ik inmiddels ook hard bezig om de overgebleven kilo’s na mijn zwangerschap te verliezen. Zo drink ik nog nauwelijks alcohol en ben ik ook weer bezig met sporten. Qua voeding ben ik nog wat zoekende. Bij de sportschool waar ik sport geven ze daar ook wat begeleiding in. Dus dat moet uiteindelijk ook wel weer goed komen. 🙂

Wat deed jij om van je zwangerschapskilo’s af te komen? Heb je nog tips?

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    CommentLuv badge